Ärenderegistrets informationssystem
På den här sidan beskrivs informationssystem och register som producerar informationsmaterial för Helsingfors stads ärenderegister. Ärenderegistret är ett register över anhängiggjorda ärenden, deras behandlingsskeden och de handlingar som hänför sig till dem. Det finns beskrivningar av datasystem utanför ärenderegistret i samband med informationslager.
Informationssystem för organisation och beslutsfattande
Beskrivning av informationssystemet: Stadens gemensamma system för ärendehantering och hantering av beslutshandlingar, upprätthållande av beslutsuppgifter
Ägare: Stadskansliet, administrativa avdelningen
Användare: Hela organisationen
Beskrivning av informationssystemet: Uppdrag till juridiska tjänster och förvaltning av inkassofordringar
Ägare: Stadskansliet, administrativa avdelningen, rättstjänster
Användare: Personer som sköter uppdrag inom rättstjänsten
Personaladministrationssystem / Personalregister
Beskrivning av informationssystemet: Stadens gemensamma system för personal- och löneadministration
Ägare: Stadskansliet, personalavdelningen
Användare: Hela organisationen
Beskrivning av informationssystemet: Rekryteringssystem för stadens personal
Ägare: Stadskansliet, personalavdelningen
Användare: Hela organisationen
Avtalshanteringssystem
Beskrivning av informationssystemet: Stadens gemensamma system för hantering av avtal
Ägare: Stadskansliet, ekonomi- och planeringsavdelningen
Användare: Hela organisationen
Ekonomiförvaltningens informationssystem
Beskrivning av informationssystemet: Verksamhetsstyrningssystem, användningsrätt och register över anläggningstillgångar, där fasta anläggningar, byggnader, inventarier m.m. beskrivs.
Ägare: Affärsverket ekonomiförvaltningstjänster (Talpa)
Användare: Affärsverket ekonomiförvaltningstjänster (Talpa)
Informationssystem för fostran och utbildning
Beskrivning av informationssystemet: Studieadministrationssystemet vid kompetenscentret för yrkesutbildning
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Personal, elever och studerande inom Stadin ammattiopisto samt elevernas vårdnadshavare
Beskrivning av informationssystemet: Elektroniska inlärningsplattformar, mobilappar, applets och sociala medier-plattformar
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Undervisningspersonal, elever och studerande, ICT-underhåll och -stöd
Beskrivning av informationssystemet: Informationssystemet för kund- och elevhanteringen inom hela fostrans- och utbildningssektorn
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Branschens kund- och studieförvaltning, kunder, elever, studerande och deras vårdnadshavare
Beskrivning av informationssystemet: Personalens uppgifter, vårdansökningar, planer, utfall, vårdplatser och faktureringsuppgifter
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Kuratorer och psykologer inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt individanpassad elev- och studerandevård på andra stadiet
Beskrivning av informationssystemet: Läroavtalsavtal, arbetsplatser, arbetsgivare och personal
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Läroavtalsutbildningens studieadministrationspersonal, arbetsplatsutbildare, arbetsgivare och studerande
Beskrivning av informationssystemet: Elevhanteringen i den grundläggande utbildningen och gymnasierna, läsordningarna samt kommunikationen mellan skolan och hemmet.
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Studieadministrationspersonal, lärare, elever, studerande och deras vårdnadshavare
Beskrivning av informationssystemet: Avtal om användning av lokaler inom sektorn
Ägare: Fostrans- och utbildningssektorn
Användare: Lokalförvaltningens funktionärer, privatkunder samt kontaktpersoner i sammanslutningar
Beskrivning av informationssystemet: Elevhantering i undervisningen, läsordningar samt kommunikation mellan skolor och studerande
Ägare: Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda medborgar- och arbetarinstitut
Användare: Administrationspersonal, lärare, studenter och sökande
Intressentgruppernas informationssystem
Beskrivning av systemet: Stadens gemensamma system för hantering av understöd, lämnande av organisationers understödsansökningar och elektronisk behandling av dem.
Ägare: Stadskansliet, ekonomi- och planeringsavdelningen
Användare: Hela organisationen och intressentgrupperna
Beskrivning av informationssystemet: Stadens gemensamma system för konkurrensutsättning av upphandlingar
Ägare: Stadskansliet, ekonomi- och planeringsavdelningen
Användare: Hela organisationen
Beskrivning av informationssystemet: Anmälningar om bindningar för stadens förtroendevalda och tjänsteinnehavare. Uppgifterna i registret är lagrade i ärendehanteringssystemet.
Ägare: Revisionskontoret
Användare: Revisionskontoret
Informationssystem för stadsmiljö
Beskrivning av informationssystemet: Evenemangshanteringssystem för tillstånd för områdesanvändning
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Stadens anställda ansvarar för ordnandet av evenemangen.
Beskrivning av informationssystemet: Flera olika system t.ex. Kommunalregistrets olika delprogram som reglerar planbestämmelser för byggnader och fastigheter, byggförbud samt beviljande av bygglov, övervakning under byggtiden, kontinuerlig övervakning och beredning av beslut.
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Medborgare samt myndigheter med ansvar för detaljplanering, planbestämmelser för byggnader och fastigheter
Beskrivning av informationssystemet: Hyresbostäder som ägs av staden
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Stadens anställda med ansvar för behandlingen av stadens hyresbostadsärenden
Beskrivning av informationssystemet: Elektroniska tjänster som Livsmedelsverket erbjuder (t.ex. djurregister, Min Gård)
Ägare: Livsmedelsverket / Stadsmiljösektorn
Användare: Medborgare och myndigheter med ansvar för lagstadgade skyldigheter inom miljö- och hälsoskyddet
Beskrivning av informationssystemet: Underhåll av Hitas-husbolag och lägenhetsuppgifter och beräkning av maximipriset
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Hitas-frågors beredare och handläggare
Beskrivning av informationssystemet: System för förvaltning av områdesuthyrning
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Myndigheter med ansvar för arrendering av mark
Beskrivning av informationssystemet: Delprogram i Kommunalregistret
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Hela organisationen
Beskrivning av informationssystemet: Hantering av felparkeringsavgifter, överföringar, lagrade fordon och utfärdade parkeringskoder.
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Stadens parkeringsplanerare och användare av felparkeringsavgifter
Beskrivning av informationssystemet: Byggnadstillsynens Kommunalregistrets delprogram, Lupapiste.fi.
Ägare: Stadsmiljösektorn / Riksomfattande service
Användare: Medborgare och yrkesverksamma inom byggnadstillsyn och byggande
Beskrivning av informationssystemet: Byggnadstillsynens delprogram i Kommunalregister
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Yrkesverksamma inom byggnadstillsyn
Beskrivning av informationssystemet: Bostadstjänstens handlingar, kalkyler och köpebrev
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Yrkesverksamma inom bostadsserviceenheten
Beskrivning av informationssystemet: Används som hjälp vid skötseln av lagstadgade myndighetsuppgifter inom miljö- och miljöhälsotillsynen och vid produktionen av tjänster.
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Yrkesverksamma inom miljö- och miljöhälsoövervakning
Beskrivning av informationssystemet: Fastighetsförvaltningssystemets hyresregister och investeringsprojekt
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Myndigheter med ansvar för förvaltning av bebyggd egendom
Beskrivning av informationssystemet: Tillsynsuppgifter enligt tobakslagen i kommunerna
Ägare: Livsmedelsverket / Stadsmiljösektorn
Användare: Myndigheter med ansvar för tillsynen över tobakslagen
Beskrivning av informationssystemet: Planarkiv och tomtindelningar
Ägare: Stadsmiljösektorn
Användare: Myndigheter med ansvar för tomtindelningen
Beskrivning av informationssystemet: Övervakningsdata från miljöhälsovården, t.ex. vattenprover från badstränder och simbassänger.
Ägare: Livsmedelsverket
Användare: Myndigheter med ansvar för miljöhälsovården
Informationssystem för kultur och fritid
Beskrivning av datalagret/registret: Beviljande av avgiftsrabatt på simkortets pris på grund av hälsoskäl
Ägare: Kultur- och fritidssektorn
Användare: Yrkesverksamma som ansvarar för handläggningen av ansökningar om specialbadkort
Beskrivning av informationssystemet: Hantering av evenemang och kurser, platsbokningar och anmälningar
Ägare: Kultur- och fritidssektorn
Användare: Kulturcentrums personal
Beskrivning av informationssystemet: Insamling, kommentarer, röstning och förvaring av ungas idéer och förslag
Ägare: Kultur- och fritidssektorn
Användare: Deltagare i ungas Krut-verksamhet
Beskrivning av datalager/register: Register över sommarjobbssedlar för tjänster för unga
Ägare: Kultur- och fritidssektorn
Användare: Sökande, användare och arbetstagare av sommarjobbstjänst för unga
Beskrivning av informationssystemet: Anmälningar enligt hälsoskyddslagen, t.ex. idrottsplatser och inkvarteringstjänster
Ägare: Kultur- och fritidssektorn
Användare: Tjänsteleverantörer och myndigheter med ansvar för handläggning av anmälningar
Informationssystem inom social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Beskrivning av informationssystemet: Klient- och patientuppgifter inom social- och hälsovården. Används inom primärvården, den specialiserade sjukvården, mun- och tandvården och hemvården samt inom socialvården.
Ägare: Social- och hälsovårdssektorn
Användare: Yrkesverksamma inom primärvården, den specialiserade sjukvården, mun- och tandvården, hemvården och socialvården.
Beskrivning av informationssystemet: Klientrelationer och ärendehantering i familjerättsliga ärenden, t.ex. fastställande av föräldraskap, vårdnads- och umgängesrättsärenden, övervakade träffar och adoptionsrådgivning
Ägare: Social- och hälsovårdssektorn
Användare: Yrkesverksamma inom familjerättsliga tjänster
Beskrivning av informationssystemet: Räddningsverkets olycksriskanmälningar
Ägare: Räddningsverket
Användare: Räddningsverket
Beskrivning av informationssystemet: Brandinspektionsrapporter
Ägare: Räddningsverket
Användare: Räddningsverket