Informationslager för affärsverket servicecentralen
Helsingfors stads affärsverk servicecentralen (Palvelukeskus Helsinki) producerar och utvecklar måltids-, städ-, rese-, telefon- och välbefinnandetjänster och gör det lättare för personer att bo hemma genom mångsidiga tekniska lösningar. Sektorer, affärsverk och myndigheter beställer tjänster till bland annat skolor och daghem, klienter inom hemvården, seniorcenter, boendeenheter och sjukhus.
På den här sidan
- Omsorgstjänster
- Resetjänster
- Måltidstjänster
- Stödtjänster
- Administration
- Informationsbegäran ur en handling som förvaltas av affärsverket servicecentralen
- Mer information om hantering av och lagringstider för information
Omsorgstjänster
Informationsmaterial och register i informationslagren för omsorgstjänster
Informationslagret för omsorgstjänsterna vid Palvelukeskus Helsinki innehåller uppgifter om telefon- och välbefinnandetjänster och hemvård, klientkoder och klientkodsspecifika besöksloggar för klienter inom distansvården, kontakthantering för uppringningssystemet, information om styrning av kontakt, information om samtal, faktureringsinformation i klienthanteringssystemet och logginformation.
Följande registerbeskrivningar gäller informationslagret:
Informationssystem i informationslagret för omsorgstjänster
Informationssystemen för omsorgstjänsterna är system för distansvård, kontakthanteringssystem, system för responsformulär, projekthanteringssystem, klienthanteringssystem, ett system för positioneringsutrustning för omsorgstjänsterna och elektronisk åtkomsthantering. För att stödja tjänsteprocesserna behövs dessutom program för rapporteringsverktyg, program för ekonomihantering, ett klientinformationssystem för färdtjänsterna och ett system för insamling av loggar.
Resetjänster
Informationsmaterial och register i informationslagret för resetjänster
Informationslagret för resetjänster innehåller information om tillhandahållande av resetjänster, hälsouppgifter, kontaktuppgifter, kontaktförsök och klientbesök för klienter inom omsorgstjänsterna och ruttinformation för klienter inom resetjänsterna.
Följande registerbeskrivningar gäller informationslagret:
Informationssystem i informationslagret för resetjänster
Informationssystemen i informationslagret för resetjänster är ett klienthanteringssystem, ett klientregister för färdtjänsterna och en applikation för körövervakning. För tillhandahållandet av tjänsterna behövs dessutom stöd från system för ekonomihantering, en applikation för rapportering och ett system för insamling av loggar.
Måltidstjänster
Informationsmaterial och register i informationslagret för måltidstjänster
Informationslagret för måltidstjänster innehåller styrinformation för produktion av måltider, som till exempel ingredienser, recept, menyer, produktionsmenyer, behovsberäkningar, näringsinnehåll, styr- och produktinformation, information om försäljningsordrar, klientinformation och patientinformation.
Följande registerbeskrivningar gäller informationslagret:
Informationssystem i informationslagret för måltidstjänster
Informationssystemen i informationslagret för måltidstjänster är ett system för produktionsstyrning och klienthanteringssystem som interagerar med bland annat kontakthanteringssystemet, menyapplikationen och rapporteringssystemen.
Stödtjänster
Informationsmaterial i informationslagret för stödtjänster
Informationslagret för stödtjänster innehåller information om ticketsystemet för informationshantering, till exempel ticketer, utrustningsregister, systemförteckning, informationsflöden, en förteckning över verksamhetsställen, HR-formulär, anställdas AD-koder och annan grundläggande information, information om utbildningar, arbetslistor och information om frånvaro, dataskyddsticketer, dataskyddsförfrågningar och korrigeringsförfrågningar, ekonomiska siffror, klientinformation i kassasystemet, kvittorader och produktinformation, information från systemet för hantering av bränslekort, logginformation och information från rekryteringsapplikationen.
Informationssystem i informationlagret för stödtjänster
Informationssystemen i informationslagret för stödtjänster omfattar ett program för distansverktyg, ett personregister, system för ekonomiförvaltning, kassasystemet, systemet för ticketer, ett system för insamling av loggar, system för personalinformation och ett system för planering av arbetstid. De här systemen samarbetar med systemen för ekonomi- och personalförvaltning, ledningssystemet för måltidsproduktion och systemet för kontakthantering.
Administration
Informationsmaterial i informationslagret för administration
Informationlagret för administration innehåller information om användningen av lokaler som förvaltas av staden, evenemang som hålls i lokalerna, besökare, riskhantering, rapportering och bedömning av avvikelser och farliga situationer samt ett system som används för att bekämpa grå ekonomi.
Informationssystem i informationslagret för administration
Informationssystemen i informationslagret för administration omfattar ett system för hantering av besökare, ett riskhanteringssystem och ett system för hantering av avtalspartners.
Informationsbegäran ur en handling som förvaltas av affärsverket servicecentralen
Specificera din begäran om information så exakt som möjligt. Ange datum, titel eller diarienummer för handlingen, om du känner till den informationen.
Om begäran om information gäller en offentlig handling som inte innehåller personuppgifter behöver du inte motivera begäran eller förklara vad du ska använda uppgifterna till. När du begär information ur en sekretessbelagd handling eller annan handling som innehåller information som endast kan lämnas ut under vissa förutsättningar, måste du meddela din identitet och vad informationen ska användas till. Staden kan också begära annan kompletterande information om det behövs för att klargöra förutsättningarna för att lämna ut informationen.
- Begära information ur ett beslutsdokument som förvaltas av Palvelukeskus Helsinki:
- En begäran om information ur ett beslutsdokument från direktionen och tjänsteinnehavare kan göras genom att skicka begäran till registratorskontoret. Du kan läsa beslutsdokument på sidan Beslut.
- Begära information om en klient eller patient av kundtjänsten för Palvelukeskus Helsinki:
- Begäran om information ska skickas till social-, hälsovårds- och räddningssektorn, som Palvelukeskus Helsinki producerar tjänster åt och använder uppgifter från social- och hälsovårdsväsendet. Anvisningar för att begära uppgifter om dig själv och om en annan person finns på sidorna för social- och hälsovårdstjänster.
- Om begäran om information gäller tjänster som Palvelukeskus Helsinki tillhandahåller skolor eller daghem, ska begäran om information skickas till fostrans- och utbildningssektorn.
Instruktioner för hur du gör en begäran om information, inklusive formulär: Begäran om information och handlingars offentlighet | Helsingfors stad
Mer information om Palvelukeskus Helsinki och kontaktuppgifter
Mer information om hantering av och lagringstider för information
Mer information om behandlingsmetoder, lagringstider och kategorisering av uppgifter finns i planen för informationsstyrning. Handlingar som förvaltas av Palvelukeskus Helsinki kategoriseras i huvudkategorierna eller underkategorierna nedan.
Helsingfors stads plan för informationsstyrning (TOS) (på finska):
- 02 09 Försäljning av egna tjänster och produkter