Informationslager för stadskansliet
Stadskansliets uppgift är att utgöra stadsfullmäktiges och stadsstyrelsens allmänna organ för planering, beredning och verkställande och att ansvara för stadens utveckling. Stadskansliet sköter stadens centralförvaltning. Stadskansliet är underställt stadsfullmäktige.
På den här sidan
- Intern revision
- Näringslivsavdelningen
- Förvaltningsavdelningen
- Personalavdelningen
- Strategiavdelningen
- Ekonomi- och planeringsavdelningen
- Kommunikationsavdelningen
- Informationsbegäran ur en handling som förvaltas av stadskansliet
- Mer information om hantering av och lagringstider för informationsmaterial
Intern revision
Den interna revisionen är en del av den interna övervakningen. Den säkerställer och utvärderar på ett objektivt och oberoende sätt fullföljandet av god lednings- och förvaltningssed och effektiviteten för den interna övervakningen, riskhanteringen och koncernövervakningen. Den interna revisionen rapporterar om resultatet av utvärderingen och föreslår åtgärder för att utveckla den interna övervakningen och riskhanteringen.
Informationsresursen för den interna revisionen innehåller revisionsrapporter och ett personregister med anknytning till revision.
Näringslivsavdelningen
Näringslivsavdelningen sköter stadens politik när det gäller näringsliv, innovation och konkurrenskraft, främjande av turism och företagande, och frågor som gäller sysselsättning och invandring.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller näringslivsavdelningens verksamhet:
- Behandling av personuppgifter inom Business Helsinkis kundrelationer och partnerskap
- Behandling av personuppgifter i förhandsskedets rådgivningstjänst och tidsbokningstjänst för grupper för internationella experter
- Behandling av personuppgifter vid mottagning av kvotflyktingar och personer som fått kommunplats
- Deltagarregister för programmet för makar (Spouse Program)
Näringslivsavdelningens informationssystem är informationssystem för hantering av klientrelationer.
Förvaltningsavdelningen
Förvaltningsavdelningen sköter stadsfullmäktiges, stadsstyrelsens och borgmästarkårens verksamhetsförutsättningar, styrning av förvaltningsförfarandet, ledning av ärende- och dokumenthantering, expeditionstjänster, rättslig intressebevakning och experttjänster.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller förvaltningsavdelningens verksamhet:
- Ärende- och dokumenthantering
- Helsingfors stads register över uppgifter som lagras och arkiveras permanent
- Kundregister för Helsingfors stads dataskyddsombud
- Hantering av stadskansliets bibliotekskunder
- Kommunalkalendern
- Rättstjänstens kundregister
- Registret för intern rapporteringskanal
Förvaltningsavdelningens informationssystem är ett system för ärende- och dokumenthantering, ett system för lagring och arkivering och ett system för informationsstyrning.
Personalavdelningen
Personalavdelningen sköter personalpolitiken, förfaranden för kompetensstyrning och personalplanering, arbetshälsa och arbetssäkerhet, arbetsgivarverksamhet och ledning av HR-processer. Avdelningen tillhandahåller omställningsstöd och tjänster för personalutveckling.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller personalavdelningens verksamhet:
- Helsingfors stads interna deltagarregister för kurser och utbildningar
- Personalförvaltningsregister
- Behandling av personuppgifter vid Helsingfors stads rekryteringar
Personalavdelningens informationssystem är ett system för personalhantering.
Strategiavdelningen
Strategiavdelningen sköter stadens strategiska utveckling och samordning av strategiskt viktiga frågor och projekt, styrning av digitalisering och informationshantering, statistik och forskning, internationella ärenden och styrning av säkerhet och beredskap på stadsnivå.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller strategiavdelningens verksamhet:
- Medlemsregister över kundgruppen och kundundersökningsplattformen
- Helsingfors befolkningsdatasystem
- Hantering av användar-id
- Dataskyddsbeskrivning Linked Registration
- Huvudstadsregionens register över verksamhetsställen och service
- Register över e-tjänster
- Dataregister över statistik och forskningsverksamhet
Till strategiavdelningens informationssystem hör bland annat tjänster för att uträtta ärenden, ett användarindex och ett register över verksamhetsställen och tjänster i huvudstadsregionen.
Ekonomi- och planeringsavdelningen
Ekonomi- och planeringsavdelningen sköter stadens ekonomi, styrning av verksamheten och koncernen, upphandling, finansiering, planering och genomförande av projekt för områdesbyggande, bostadspolitik och intressekontorets verksamhet.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller ekonomi- och planeringsavdelningens verksamhet:
- Utlåningsregister
- Bidragsregister
- Intressekontoret
- Stadskoncernens ägaruppgiftsregister
- Beräkningsregister
Ekonomi- och planeringsavdelningens informationssystem är ett informationssystem för ekonomihantering.
Kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningen sköter kommunikation och marknadsföring, allmän information, deltagande och interaktion.
Följande dataskyddsbeskrivningar gäller kommunikationsavdelningens verksamhet:
- Behandling av personuppgifter inom Helsingfors stadskanslis digitala stöd
- Helsingfors stads register för bild-, video- och ljudmaterial
- Behandlingen av personuppgifter i Helsingfors stads responskanal och digitala delaktighetstjänster
- Behandling av personuppgifter i Helsingfors-info
- Register över stadskansliets evenemangshantering
- Register över stadskansliets kommunikation och marknadsföring
- Dataskyddsbeskrivning OmaStadi
Kommunikationsavdelningens informationssystem är ett system för produktion och publicering av innehåll.
Informationsbegäran ur en handling som förvaltas av stadskansliet
Specificera din begäran om information så exakt som möjligt. Sökfaktorer är till exempel namn, tjänst och tidpunkt för den, dokumentets datum, titel eller diarienummer, om du känner till informationen.
Om begäran om information gäller en offentlig handling som inte innehåller personuppgifter behöver du inte motivera begäran eller förklara vad du ska använda uppgifterna till. När du begär information ur en sekretessbelagd handling eller annan handling som innehåller information som endast kan lämnas ut under vissa förutsättningar, måste du meddela din identitet och vad informationen ska användas till. Staden kan också begära annan kompletterande information om det behövs för att klargöra förutsättningarna för att lämna ut informationen.
Instruktioner för hur du gör en begäran om information, inklusive formulär: Begäranden om information och handlingsoffentlighet
Registratorskontorets postadress:
Helsingfors stads registratorskontor
PB 10
00099 Helsingfors stad
Kansliet är öppet vardagar kl. 9.00–15.00.
Tfn: +358 9 310 13700
E-post: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Mer information om hantering av och lagringstider för informationsmaterial
Mer information om behandlingsmetoder, lagringstider och kategorisering av uppgifter finns i planen för informationsstyrning. Stadskansliets dokument kategoriseras i huvudkategorierna eller underkategorierna nedan.
Helsingfors stads plan för informationsstyrning (på finska):
- 14 05 Arbetskraftstjänster
- 00 00 Styrning av förvaltningsärenden
- 00 01 Planering, organisering, genomförande, utveckling och uppföljning av verksamheten
- 00 02 Beslutsfattande och ledning
- 00 03 Inspektionsväsendet
- 00 04 Kommunikation och representation
- 01 00 Styrning av personalärenden
- 01 01 Anställningsförhållande
- 01 02 Fastställande av lön, arvoden och ersättningar
- 01 03 Kompetensutveckling
- 01 04 Främjande av välbefinnande på arbetsplatsen
- 02 02 Planering, genomförande och uppföljning av ekonomi
- 02 05 Finansiering och kapitalförvaltning
- 02 08 Upphandling och logistik
- 03 Lagstiftning och tillämpning av lagstiftning
- 04 03 Deltagande i internationell verksamhet
- 04 04 Invandring
- 07 00 Styrning av informationshantering
- 07 01 Informationshantering och informationstjänster
- 07 02 Utveckling och underhåll av informationssystem
- 09 00 Styrning av säkerhet och allmän ordning
- 09 06 Befolkningsskydd och beredskap för undantagsförhållanden
- 10 05 Planering, byggande och underhåll av områden och strukturer
- 10 07 Boende
- 13 00 Styrning och genomförande av statistik, forskning och utveckling
- 14 00 Styrning av näringslivs- och arbetskraftstjänster