Kaupunginkanslian tietovarannot
Kaupunginkanslian tehtävänä on toimia kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen yleisenä suunnittelu-, valmistelu- ja toimeenpanoelimenä sekä vastata kaupungin kehittämisestä. Kaupunginkanslia huolehtii kaupungin keskushallinnosta. Kaupunginkanslia toimii kaupunginhallituksen alaisuudessa.
Tällä sivulla
- Sisäinen tarkastus
- Elinkeino-osasto
- Hallinto-osasto
- Henkilöstöosasto
- Strategiaosasto
- Talous- ja suunnitteluosasto
- Viestintäosasto
- Tietopyynnön tekeminen kaupunginkanslian asiakirjaan
- Lisätietoja tietoaineistojen käsittelystä ja säilytysajoista
Sisäinen tarkastus
Sisäinen tarkastus on osa sisäistä valvontaa. Sisäinen tarkastus varmistaa ja arvioi objektiivisesti ja riippumattomasti hyvän johtamis- ja hallintotavan toteutumista sekä sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan tuloksellisuutta. Sisäinen tarkastus raportoi arvioinnin tuloksista ja esittää toimenpide-ehdotuksia sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittämiseksi.
Sisäisen tarkastuksen tietovarantoon kuuluvat tarkastusraportit ja tarkastukseen liittyvä henkilörekisteri.
Elinkeino-osasto
Elinkeino-osasto huolehtii kaupungin elinkeino-, innovaatio- ja kilpailukykypolitiikasta, matkailun ja yrittäjyyden edistämisestä sekä työllisyys- ja maahanmuuttoasioista.
Elinkeino-osaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Henkilötietojen käsittely Business Helsingin asiakkuuksissa ja kumppanuuksissa
- Henkilötietojen käsittely kansainvälisten osaajien ennakkovaiheen neuvontapalvelussa ja ryhmäajanvarauspalvelussa
- Julkisten työvoimapalveluiden asiakasrekisteri (työllisyyden kuntakokeilu)
- Kansainvälistä suojelua saavien ja eräiden muiden maahanmuuttajien vastaanoton asiakasrekisteri
- Kaupunkiakatemian viestinnän yhteystietorekisteri
- Ohjaamotoiminta
- Puoliso-ohjelman (Spouse Program) osallistujarekisteri
- Työllisyyspalvelurekisteri
- Henkilötietojen käsittely Helsingin työllisyyspalveluiden verkkokyselyissä
Elinkeino-osaston tietojärjestelmät ovat asiakkuudenhallinnan tietojärjestelmät.
Hallinto-osasto
Hallinto-osasto huolehtii kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja pormestarikunnan toimintaedellytyksistä, hallintomenettelyn ohjaamisesta, asianhallinnan ja asiakirjahallinnon johtamisesta, virastopalveluista sekä oikeudellisesta edunvalvonnasta ja asiantuntijapalveluista.
Hallinto-osaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Asian- ja asiakirjahallinta
- Helsingin kaupungin pysyvästi säilytettävien ja arkistoitavien tietojen rekisteri
- Helsingin kaupungin tietosuojavastaavan asiakasrekisteri
- Kaupunginkanslian kirjastoasiakkuuksien hallinta
- Kunnalliskalenteri
- Oikeuspalvelujen asiakasrekisteri
- Sisäisen ilmoituskanavan rekisteri
Hallinto-osaston tietojärjestelmät ovat asian- ja asiakirjahallintajärjestelmä, säilytys- ja arkistojärjestelmä sekä tiedonohjausjärjestelmä.
Henkilöstöosasto
Henkilöstöosasto huolehtii henkilöstöpolitiikasta, osaamisen johtamisen ja henkilöstösuunnittelun toimintatavoista, työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta sekä työnantajatoiminnasta ja HR-prosessien ohjaamisesta. Osasto huolehtii henkilöstön kehittämispalveluista ja muutostuesta.
Henkilöstöosaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Helsingin kaupungin sisäinen kurssien- ja koulutusten hallintajärjestelmä
- Henkilöstöhallintorekisteri
- Rekrytoinnin rekisteri
Henkilöstöosaston tietojärjestelmä on henkilöstöhallintojärjestelmä.
Strategiaosasto
Strategiaosasto huolehtii kaupungin strategisesta kehittämisestä ja strategisesti keskeisten asiakokonaisuuksien ja hankkeiden koordinoinnista, digitalisaation ja tietohallinnon ohjauksesta, tilasto- ja tutkimustoiminnasta, kansainvälisistä asioista sekä turvallisuuden ja varautumisen kaupunkitasoisesta ohjaamisesta.
Strategiaosaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Asiakasyhteisön ja asiakastutkimusalustan jäsenrekisteri
- Helsingin väestötietojärjestelmä
- Käyttäjätunnusten hallinta
- Linked Registration
- Pääkaupunkiseudun toimipiste ja palvelurekisteri
- Sähköisten asiointipalveluiden rekisteri
- Tilasto- ja tutkimustoiminnan tietorekisteri
Strategiaosaston tietojärjestelmät ovat muun muassa asiointia tukevat palvelut, käyttäjähakemisto sekä toimipiste- ja palvelurekisteri.
Talous- ja suunnitteluosasto
Talous- ja suunnitteluosasto huolehtii kaupungin talouden, toiminnan ja konsernin ohjauksesta, hankintatoimesta, rahoituksesta, aluerakentamisprojektien suunnittelun ja toteutuksen ohjauksesta ja asuntopolitiikasta sekä henkilöstökassatoiminnasta.
Talous- ja suunnitteluosaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Antolainarekisteri
- Avustusrekisteri
- Henkilöstökassa
- Kaupunkikonsernin omistajatietorekisteri
- Laskentarekisteri
Talous- ja suunnitteluosaston tietojärjestelmä on taloushallinnon tietojärjestelmä.
Viestintäosasto
Viestintäosasto huolehtii viestinnästä ja markkinoinnista, yleisneuvonnasta sekä osallisuudesta ja vuorovaikutuksesta.
Viestintäosaston toimintaan liittyvät tietosuojaselosteet:
- Helsingin kaupungin digituen asiakasrekisteri
- Helsingin kaupungin kuva-, video- ja ääniaineistojen rekisteri
- Henkilötietojen käsittely Helsingin kaupungin palautekanavassa ja digitaalisissa osallistumispalveluissa
- Kaupunginkanslian tilaisuuksienhallinnan rekisteri
- Kaupunginkanslian viestinnän ja markkinoinnin rekisteri
- OmaStadi-palvelu
Viestintäosaston tietojärjestelmä on sisällöntuotto- ja julkaisujärjestelmä.
Tietopyynnön tekeminen kaupunginkanslian asiakirjaan
Yksilöi tietopyyntösi mahdollisimman tarkasti. Hakutekijöitä ovat esimerkiksi nimi, palvelu ja sen ajankohta, asiakirjan päivämäärä, otsikko tai diaarinumero, jos se on tiedossa.
Jos tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, joka ei sisällä henkilötietoja, sinun ei tarvitse perustella pyyntöä eikä kertoa, mihin käytät tietoa. Kun pyydät tietoa salassa pidettävästä tai muusta asiakirjasta, josta tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, sinun tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus ja henkilöllisyytesi. Kaupunki voi pyytää myös muita lisätietoja, jos niitä tarvitaan tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi.
Ohje tietopyynnön tekemisestä lomakkeineen: Tietopyynnöt ja asiakirjajulkisuus | Helsingin kaupunki
Kirjaamon postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
PL 10
00099 Helsingin kaupunki
Kirjaamo palvelee arkisin klo 9.00–15.00.
- Puhelimitse: +358 9 310 13700
- Sähköpostitse: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Lisätietoja tietoaineistojen käsittelystä ja säilytysajoista
Tietojen luokittelusta, käsittelytavoista ja säilytysajoista kerrotaan tiedonohjaussuunnitelmassa. Kaupunginkanslian asiakirjat on luokiteltu alla oleviin pääluokkiin tai niiden alaluokkiin.
Helsingin kaupungin tiedonohjaussuunnitelma (TOS):
- 00 00 Hallintoasioiden ohjaus
- 00 01 Toiminnan suunnittelu, järjestäminen, toteuttaminen, kehittäminen, seuranta
- 00 02 Päätöksenteko ja johtaminen
- 00 03 Tarkastustoimi
- 00 04 Viestintä ja edustaminen
- 01 00 Henkilöstöasioiden ohjaus
- 01 01 Palvelussuhde
- 01 02 Palkan, palkkioiden ja korvausten määräytyminen
- 01 03 Osaamisen kehittäminen
- 01 04 Työhyvinvoinnin edistäminen
- 02 02 Talouden suunnittelu, toteuttaminen ja seuranta
- 02 05 Rahoitus ja varainhallinta
- 02 08 Hankintatoimi ja logistiikka
- 03 Lainsäädäntö ja lainsäädännön soveltaminen
- 04 03 Kansainväliseen toimintaan osallistuminen
- 04 04 Maahanmuutto
- 07 00 Tiedonhallinnan ohjaus
- 07 01 Tiedon hallinta ja tietopalvelu
- 07 02 Tietojärjestelmien kehittäminen ja ylläpito
- 09 00 Turvallisuuden ja yleisen järjestyksen ohjaus
- 09 06 Väestönsuojelu ja poikkeusoloihin varautuminen
- 10 05 Alueiden ja rakenteiden suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito
- 10 07 Asuminen
- 13 00 Tilastointi-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan ohjaus ja toteuttaminen
- 14 00 Elinkeino- ja työvoimapalveluiden ohjaus
- 14 05 Työvoimapalvelut