Palvelukeskusliikelaitoksen tietovarannot

Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitos (Palvelukeskus Helsinki) tuottaa ja kehittää ruoka-, siivous-, matka-, puhelin- ja hyvinvointipalveluita ja tukee kotona asumista monipuolisilla teknisillä ratkaisuilla. Toimialat, liikelaitokset ja virastot tilaavat palveluita mm. kouluille ja päiväkodeille, kotihoidon asiakkaille, seniorikeskuksille, asumisyksiköille ja sairaaloille.

Hoivapalvelut

Hoivapalvelujen tietovarannon tietoaineistot ja rekisterit

Palvelukeskus Helsingin hoivapalveluiden tietovaranto sisältää puhelin- ja hyvinvointipalvelujen ja kotihoidon tiedot, etähoidon asiakkaiden asiakastunnisteet ja asiakastunnistekohtaiset käyntilokit, takaisinsoittojärjestelmän kontaktinhallinnan, kontaktinohjaustiedot ja puhelutiedot, asiakashallintajärjestelmän laskutustiedot ja lokitiedot.

Tietovarantoon liittyvät rekisteriselosteet:

Hoivapalvelujen tietovarannon tietojärjestelmät

Hoivapalvelujen tietojärjestelmiä ovat etähoitojärjestelmät, kontaktienhallintajärjestelmä, palautekyselyjärjestelmät, projektien hallintajärjestelmät, asiakashallintajärjestelmä, hoivapalvelujen paikannuslaitejärjestelmä sekä sähköinen pääsynhallinta. Lisäksi palveluprosessien tueksi tarvitaan raportointityökaluohjelmia, taloushallinnonohjelmia, kuljetuspalvelujen asiakastietojärjestelmää sekä lokien keräysjärjestelmä.

Matkapalvelut

Matkapalvelujen tietovarannon tietoaineistot ja rekisterit

Matkapalvelujen tietovaranto sisältää matkapalvelujen järjestämiseen liittyviä tietoja, hoivapalvelujen asiakkaiden terveystietoja, yhteystiedot, yhteydenotot ja asiakaskäynnit sekä matkapalvelun asiakkaiden kyytien reititystiedot.

Tietovarantoon liittyvät rekisteriselosteet:

Matkapalvelujen tietovarannon tietojärjestelmät

Matkapalvelujen tietovarannon tietojärjestelmiä ovat asiakashallintajärjestelmä, kuljetuspalveluiden asiakasrekisteri ja ajonvalvontasovellus. Lisäksi palvelujen tuottaminen tarvitsee tukea taloushallinnon järjestelmistä, raportointisovelluksesta sekä lokien keräysjärjestelmästä.

Ruokapalvelut

Ruokapalvelujen tietovarannon tietoaineistot ja rekisterit

Ruokapalvelujen tietovaranto sisältää ruokatuotannonohjaustiedot kuten raaka-aineet, reseptit, ruokalistat, tuotantoruokalistat, tarvelaskennan, ravintosisällöt, ohjaus- ja tuotetiedot, myyntitilaustiedot, asiakastiedot ja potilastiedot.

Tietovarantoon liittyvät rekisteriselosteet:

Ruokapalvelujen tietovarannon tietojärjestelmät

Ruokapalvelujen tietovarannon tietojärjestelmiä ovat ruokapalvelun tuotannonohjausjärjestelmä ja asiakashallintajärjestelmät, jotka toimivat yhteydessä muun muassa kontaktienhallintajärjestelmän, ruokalistasovelluksen ja raportointijärjestelmien kanssa.

Tukipalvelut

Tukipalvelujen tietovarannon tietoaineistot

Tukipalvelujen tietovaranto sisältää tietohallinnon tikettijärjestelmän tiedot kuten tiketit, laiterekisterin, järjestelmäluettelon, tietovirrat, toimipaikkaluettelon, HR-lomakkeet, työntekijöiden AD-tunnukset ja muut perustiedot, tiedot koulutuksista, työvuorolistat ja poissaolotiedot, tietosuojatiketit, tietosuojapyynnöt ja korjausvaatimukset, talousluvut, kassajärjestelmän asiakastiedot, kuittirivit ja tuotetiedot, polttoainekorttien hallintajärjestelmän tiedot, lokitiedot ja rekrytointisovelluksen tiedot.

Tukipalvelujen tietovarannon tietojärjestelmät

Tukipalvelujen tietovarannon tietojärjestelmiä ovat etätyökaluohjelma, henkilörekisteri, taloushallinnon järjestelmät, kassajärjestelmä, tiketöintijärjestelmä, lokien keräysjärjestelmä, henkilöstötietojärjestelmät, työajan suunnittelujärjestelmä. Nämä toimivat talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmien, ruokapalvelun tuotannonohjausjärjestelmän ja kontaktienhallintajärjestelmän kanssa.

Hallinto

Tukipalvelujen tietovarannon tietoaineistot

Hallinnon tietovaranto sisältää tiedot kaupungin hallinnassa olevien tilojen käytöstä, tiloissa järjestettävistä tilaisuuksista, vierailijoista, riskienhallinnasta, poikkeamien ja vaaratilanteiden raportoinnista ja arvioinnista sekä harmaan talouden torjunnassa käytettävästä järjestelmästä.

Hallinnon tietovarannon tietojärjestelmät

Hallinnon tietovarannon tietojärjestelmiä ovat vierailijanhallintajärjestelmä, riskienhallintajärjestelmä ja sopimuskumppanien hallintajärjestelmä.

Tietopyynnön tekeminen palvelukeskusliikelaitoksen asiakirjaan

Yksilöi tietopyyntösi mahdollisimman tarkasti. Ilmoita asiakirjan päivämäärä, otsikko tai diaarinumero, jos se on tiedossa.

Jos tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, joka ei sisällä henkilötietoja, sinun ei tarvitse perustella pyyntöä eikä kertoa, mihin käytät tietoa. Kun pyydät tietoa salassa pidettävästä tai muusta asiakirjasta, josta tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, sinun tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus ja henkilöllisyytesi. Kaupunki voi pyytää myös muita lisätietoja, jos niitä tarvitaan tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi.    

  • Tietopyyntö Palvelukeskus Helsingin päätösasiakirjoista:
  • Tietopyyntö Palvelukeskus Helsingin asiakaspalvelun asiakkaasta tai potilaasta:
    • Tietopyyntö osoitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, jolle Palvelukeskus Helsinki tuottaa palveluja ja hyödyntää sosiaali- ja terveystoimen tietoja. Ohjeet omien tietojesi sekä toisen henkilön tietojen pyytämiseen löydät sosiaali- ja terveyspalveluiden sivuilta. 
    • Jos tietopyyntö koskee Palvelukeskus Helsingin kouluille tai päiväkodeille tuottamia palveluja, tietopyyntö osoitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Ohje tietopyynnön tekemisestä lomakkeineen: Tietopyynnöt ja asiakirjajulkisuus | Helsingin kaupunki  

Lisätietoja Palvelukeskus Helsingistä ja yhteystiedot 

Lisätietoja tietojen käsittelytavoista ja säilytysajoista

Tietojen luokittelusta, käsittelytavoista ja säilytysajoista kerrotaan tiedonohjaussuunnitelmassa. Palvelukeskus Helsingin asiakirjat on luokiteltu alla olevaan pääluokkaan tai sen alaluokkiin.

Helsingin kaupungin tiedonohjaussuunnitelma (TOS).

  • 02 09 Omien palvelujen ja tuotteiden myynti